Projekty

Projekt "W poszukiwaniu tożsamości" poprzez cykl warsztatów zapełnił lukę w działalności edukacyjne i artystycznej w kształtowaniu tradycyjnej kultury muzycznej, zachęcał do refleksji, czym jest nasza tradycja muzyczna i do czego może być potrzebna współczesnemu człowiekowi.

Trzydniowe warsztaty taneczne wzbogacone konsultacjami muzycznymi (skrzypce, bęben, akordeon, szałamaja i flet drewniany) zostały prowadzone przez wybitnych znawców tematu. Trio Janusza Prusinowskiego powstało by grać muzykę polską zgodnie z najlepszymi wiejskimi kanonami wykonawczymi. Dzięki dbałości o detale - można w interpretacjach zespołu rozpoznać ,,nutę" każdego z ludowych muzykanckich mistrzów. Warsztaty taneczne zawierały naukę tańców (polonezy, kujawiak, mazurki i wiele innych pokrewnych tańców wykonywano przy muzyce granej na żywo). Na zakończenie warsztatów odbył się koncert z tradycyjną potańcówką dla sprawdzenia nabytych umiejętności a także możliwość weryfikacji umiejętności gry dla instrumentalistów. Na zakończenie warsztatów odbył się koncert w kościele w Konstantynowie, który spotkał się z życzliwym przyjęciem okolicznych mieszkańców. Trio Janusza Prusinowskiego gościło już w Konstantynowie Łódzkim w czasie Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski".

Uczestnicy i prowadzący mieli zapewniony serwis kawowy w czasie warsztatów.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty śpiewu tradycyjnego z elementami emisji i higieny głosu, które poprowadziła Ewa Grochowska. Zajęcia opierały się na materiale muzycznym zebranym przez prowadzącą w czasie badań terenowych i spotkań z wiejskimi śpiewakami, a także na materiałach archiwalnych z lat 50 - tych XX wieku. Istotny dla uczestników był fakt bezpośredniego przekazu, który pozwala nie tylko na nauczenie się wariantów tekstów i melodii ale przede wszystkim na obserwację społecznego i (na ile to możliwe) obrzędowego kontekstu funkcjonowania tych pieśni.

W jaki sposób gospodarować oddechem? Jaka postawa ciała pomaga w pełnym energii, donośnym, dynamicznym śpiewie? Podczas wspólnej pracy, oprócz uczenia się pieśni obrzędowych i lirycznych, pochodzących z Polski centralnej, uczestnicy wykonywali także ćwiczenia poświęcone technice śpiewu i emisji głosu charakterystycznej dla techniki śpiewu "otwartym głosem", który oprócz walorów funkcjonalnych i estetycznych (mocny, głośny, nasycony dźwięk) ma jeszcze w dzisiejszych czasach znaczenie "magiczne" - obrzędowe.

Na organizację warsztatów, Stowarzyszenie otrzymało dotację z otwartego konkursu ofert na upowszechnianie tradycyjnej kultury regionu łódzkiego, ogłoszonego przez Zarząd Województwa Łódzkiego.